Khamis, 2 Disember 2010

kek coklat zara



Cuti sekolah da brmula..kat umah saye xde aktiviti lain selain memsk..pagi,ptg,siang,mlm asyik maaaasak je kojenye..bukan brsungut tapi bceriter..saya x rasa penat lngsung klu sume juadah yg saya masak abih licin..sonok sgt2 klu ada org mghargai lbih2 ckp sedap plok..hihi..awal cuti sekolah ari 2,adala 2,3 anak sedara dtg brtandang..apa lgi mmandangkan deme suke kek bleh d katakan ari2 wat kek..wat kek x ssah.senag sgt2 klu kena caranye..mcm2 kek yg saya wat, kek carrot,kek marble,cup cake n kek coklat zara..di sini ingin saya bkongsi resipi kek coklat yg saya simpan hampir 20 tahun.. x silap resipi ni saya dapat dri chef wan..( peminat no 1 mase sekul dolu2)..





Kek Coklat Zara


1/2c srbuk koko
1c susu segar yg d panaskan sdikit
2 st serbuk penaik (baking poder)
235g tepung kek/gandum
227g mentega/marjerin
300g gula halus
2 st esen vanilla
3 biji telor gred A


Cara-caranye:


Mula2 panaskan susu sehingga suam,kemudian campurkan serbuk koko,kacau sampai larut..ketepikan..Ayak tepung dgn baking powder..Pkul gula dgn mentega smpai gebu / 10 minit.Dah kembang masukkan telor sebiji demi sebiji..dah sebati masukkan tepung selang seli dgn serbuk koko yg dah d bancuh tadi..kacau rata..masuk dlm bekas yg di alas dgn kertas baking..bakar dgn suhu 170c selama 40-45minit ataupun smpai masak..( cucuk dgn lidi,tarik tgk,klu lidi bersih maknenye da masak le 2)



Topping


1/2 c serbuk koko
1/2 c susu pekat manis
2 sb butter cair
4 sb susu segar


cara2nye:


Masak semua bhn2 di atas secara double boiler smpai sebati..dah sejuk sapu ke atas kek yg sudah d sejukkan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan